برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم، چرا؟

برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم، چرا؟

اهمیت و ضرورت استفاده از دستگاه بخور در اتاق نوزاد

قبل از آنکه بدانیم برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم، باید دریابیم که ضرورت استفاده از دستگاه بخور در اتاق نوزاد چیست. در وهله ی اول نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که، سیستم ایمنی بدن نوزادان در بدو تولد و حتی تا یک سالگی چندان قوی نیست و در برابر عوامل بیماری زا و شرایط نامناسب محیطی بسیار حساس و آسیب پذیر می باشد. به عنوان مثال اگر میزان رطوبت هوای اتاق نوزاد در حد متعادل و مطلوبی نباشد، میتواند سبب انتشار عوامل بیماری زایی چون باکتری ها در فضای اتاق شود. این امر به طور قطع، برای سلامتی نوزاد شما مضر و خطر آفرین خواهد بود. رطوبت نامناسب و خشکی هوا میتواند سبب بروز مشکلات تنفسی نظیر آسم، سرفه ی خشک و عارضه های دیگری چون؛ خشکی لب، پوست و چشم نوزاد و نیز ایجاد آلرژی و خارش های پوستی شود. این امر به تبع نگرانی های فزاینده ای را برای مادران ایجاد خواهد کرد.

تمامی این موارد، لزوم و اهمیت استفاده از دستگاه بخور سرد یا گرم برای نوزاد را نشان می دهند. استفاده از دستگاه بخور در اتاق نوزاد، رطوبت و میزان اکسیژن هوا را متعادل میکند. این امر باعث میشود که فرزند عزیز شما تنفس و خواب راحتتری داشته باشد. همچنین رطوبت و اکسیژن مناسب هوا سبب میشود که، نوزاد شما دچار خشکی و حساسیت های پوستی نشود و حتی در شرایط ابتلا به بیماری هایی نظیر سرماخوردگی، کمتر با مشکلات تنفسی مواجه شود.

برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم؟

برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا دستگاه بخور گرم؟ باید گفت با اینکه دستگاه های رطوبت ساز، تقریبا از مکانیسم مشابهی جهت ایجاد رطوبت در محیط استفاده میکنند، ولی حساسیت بالای سیستم بدن نوزاد و لزوم ایجاد بهترین شرایط جهت نگهداری از او ایجاب میکند که، با دقت بیشتری دستگاه های بخور و تفاوت های آنها را بررسی نماییم تا بتوانیم انتخاب مناسبتری داشته باشیم. دستگاه بخور برای نوزاد باید با توجه به ابعاد اتاق، محل قرارگیری و میزان استفاده از دستگاه، مورد استفاده و نیز میزان خروجی بخار انتخاب گردد.

اگر دقیق تر بخواهیم بررسی کنیم که بخور سرد بهتر است یا گرم برای نوزاد، باید گفت هر دستگاه برای رطوبت دهی در مورد خاص خود، مناسب می باشد. به عنوان مثال، اگر میخواهید دستگاه بخور را در مکانی نزدیک به نوزاد قرار دهید، به جهت پیشگیری از احتمال افتادن دستگاه و تخلیه ی مخزن آب آن، بهتر است که از دستگاه بخور سرد استفاده کنید. اگر بتوانید دستگاه را در مکانی امن و به دور از خطر افتادن قرار دهید، دستگاه بخور گرم، گزینه ی مناسبتری برای نوزاد شما خواهد بود.

همچنین اگر ابعاد اتاق نوزاد شما بزرگ می باشد، استفاده از بخور سرد مناسب تر خواهد بود. از آن جهت که برعکس بخور گرم که به علت چگالی به سمت بالای اتاق منتشر میشود، بخور سرد گسترش بیشتر و متعادل تری در جو میانی اتاق خواهد داشت. دستگاه بخور گرم نسبت به بخور سرد علیرغم مصرف برق بالا، گزینه ی مناسبتری جهت استفاده در فصل زمستان خواهد بود.

کمک به داشتن خواب شبانه راحت

برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم، چرا؟بینی گرفته و سرفه های ناراحت کننده می توانند خواب را به راحتی به امری به غیر ممکن تبدیل کند، این یعنی “شب های بی خوابی کودک و سختی بیدار شدن در صبح برای مادر و پدر”. رطوبت هوا باعث می شود که کودک یا نوزاد شما به راحتی نفس بکشد و تنفس بهتر موجب خواب بهتر برای او و راحتی برای والدین می شود.

آرامش بخشی یک دستگاه بخور همچنین می تواند باعث ایجاد صدایی به معنای” نویز سفید” کند. این صدا که دارای فرکانس خاصی است، می تواند سر و صدای مزاحم محیط را دفع کند و کودک شما را به اصطلاح گول بزند تا او رویای همیشگی خود در رحم مادر را دوباره تجربه کند.

نکته: نویز سفید برای پوشاندن بازه ای از صداهای گوناگون است و جایگزینی آن با صداهای ارامش بخش به مانند: صدای باران.

بهترین بخور برای سرماخوردگی کودک چیست؟

برای ایجاد رطوبت مناسب والدین می توانند از دستگاه  بخور برای سرماخوردگی کودکان استفاده نمایند. البته قبل از تهیه ی آن بایستی برخی اطلاعاتی را در مورد نوع مناسب و بهترین بخور برای سرماخوردگی نوزادان کسب نمایند. دستگاه های بخور برای سرماخوردگی کودکان از انواع مختلفی برخوردار می باشند که چند نمونه از آن ها به شرح زیر هستند:

  • دستگاه های بخور اولتراسونیک: این دستگاه بخور در سکوت کامل کار می کند و هیچ گونه صدایی را از خود ایجاد نمی کند. همین طور این دستگاه هیچ کدام از مواد معدنی درون هوا را از بین نمی برد.
  • دستگاه های بخور خنک: نحوه ی تنظیم این دستگاه ها به صورت دستی می باشد. به این صورت که، در مواقعی که رطوبت به حد لازم و مناسب محیط برسد، رطوبت کمتری به وسیله ی دستگاه تولید می شود و در نتیجه فضا کاملا به حالت مطبوع می رسد. صدای این دستگاه ها بسیار کم است و موقع روشن بودن هیچ گونه خللی در خواب کودک شما ایجاد نمی کند.
  • دستگاه های بخور گرم: این دستگاه بخور می تواند به محیط گرمایی مطبوع ببخشد. به همین خاطر این دستگاه بخور برای سرماخوردگی کودکان و رفع سرفه ی آن ها بسیار مناسب می باشد.

بهترین دستگاه بخور برای سرماخوردگی کودکان بایستی دارای برخی ویژگی هایی باشد. از جمله ی این ویژگی ها به شرح زیر است:

  • بهترین نوع دستگاه بخور، دستگاهی است که مخزن آن به راحتی جا به جا شود. در این صورت می توان به راحتی از آن استفاده کرده و آب آن را تند تند تعویض کرد. چون دستگاه بخوری که دارای جرم باشد نمی تواند تضمین تمیزی هوای اطراف را کند.
  • در زمان خرید دستگاه بخور برای سرماخوردگی کودکان، بایستی اندازه و سایز دستگاه متناسب با ابعاد اتاق باشد، در این صورت استفاده از آن می تواند پاسخگوی نیاز مصرف کننده باشد.
  • برخی از مدل های دستگاه بخور هستند که علاوه بر مرطوب کردن فضا، هوا را هم تمیز می کنند. در زمان استفاده از این دستگاه ها بایستی به فیلترهای آن نهایت دقت را داشت. چون فیلترهایی که جرم گرفته باشند، نمی توانند هوای تمیزی را به شما تحویل دهند.
  • برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم، چرا؟

بخور اکالیپتوس برای سرفه کودکان:

تنفس بخار و استفاده از بخور برای سرماخوردگی کودکان، یکی از روش های موثر و مطمئن برای درمان سرفه و دیگر عفونت های تنفسی می باشد. تنفس هوای گرم موجب می شود تا مجاری تنفسی مرطوب بماند. این امر به تسکین التهابات مجاری تنفسی کمک می کند و موجب انقباض مجاری تنفسی می شود. به همین خاطر برای بهبود سرفه ی کودکان، پزشکان استفاده از دستگاه بخور را در اتاق کودکان تجویز می کنند. همین طور استفاده از بخور برای سرفه کودکان قبل از خواب موجب پاکسازی بینی شده و خوابی راحت برای آن ها به ارمغان می آورد. برای افزایش تاثیر بخور برای سرفه کودکان، بهتر است چند قطره بخور اکالیپتوس به آب دستگاه اضافه نمایید و بعد سر کودک خود را را با حوله بپوشانید و بخار را از فاصله ی ایمن استنشاق نماید.

از اکالیپتوس برای درمان سرفه، سرماخوردگی و گرفتگی بینی استفاده می شود. به این صورت که از بخور برگ های اکالیپتوس می توان برای درمان التهاب غشا مخاطی هم  استفاده کرد. استفاده از بخور اکالیپتوس نه تنها موجب درمان سرفه می شود، بلکه در خارج شدن مخاط از مجاری تنفسی و قفسه ی سینه هم موثر است. از دیگر خواص بخور اکالیپتوس برای عفونت ریه می توان به خارج کردن مواد عفونی اشاره کرد. استنشاق از دستگاه بخور برای سرماخوردگی کودکان می تواند به دفع مخاط در زمان سرفه کردن کمک های زیادی کند.

برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم، چرا؟

طرز استفاده از دستگاه بخور سرد برای نوزاد

در ابتدا باید محل قرارگیری دستگاه را به درستی انتخاب کنید. ترجیحاً دستگاه بخور سرد را در محلی ایمن و با کمی فاصله از محل استراحت نوزاد قرار دهید. سپس محفظه ی دستگاه را از آب ( ترجیحاً آب تصفیه) پر کنید و سپس آن را بسته و محکم کنید. سپس دستگاه را روشن کرده و شدت خروجی بخار را متناسب با ابعاد اتاق و میزان نیاز نوزاد در حد مناسبی تنظیم نمایید. هر از چند مدت محفظه ی دستگاه را بررسی و در صورت تشکیل رسوب و گرفتگی مجرای خروجی بخار، آن را تمیز و رسوب زدایی کنید.

امیدواریم مقاله فواید دستگاه بخور سرد برای نوزادان و کودکان مورد توجه شما قرار گرفته باشد. می توانید برای مشاهده انواع برند های معتبر در کنار تخفیف های ویژه به وبسایت ما رجوع کنید ⇐ www.abrarelectric.com. همچنین برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه فروش دستگاه بخور با کارشناسان مجرب پیلتن شاپ جهت بررسی های بیشتر و اطلاع از لیست قیمت  تماس حاصل فرمایید.

 

منوی اصلی