آیا براستی دستگاه اولتراسونیک میتواند باعث دوری حشرات و جانوران موذی شود؟

آیا براستی دستگاه اولتراسونیک میتواند باعث دوری حشرات و جانوران موذی شود؟

توصیه می شود قبل از هرگونه هزینه و خرید دستگاه دور کننده حشرات و جانوران مقاله زیر را بخوانید!

چند سالی است که در بازار ایران دستگاه های الکتریکی دور کننده حشرات و جانوران موذی عرضه می شوند که سازندگان و وارد کنندگان آن ها ادعا می کنند با انتشار اصوات ماورای صوت موجب فراری شدن آفات ( اعم از جوندگان یا حشرات) از محل آلوده و یا مرگ آن ها می گردند. به این دستگاه ها اصطلاحاً دورکننده های اولتراسونیک آفات گفته می شود که در کشورهای مختلف دنیا تحت نام ها یا مارک ها و در شکل های مختلفی عرضه می شوند. این دستگاه ها با ایجاد اصواتی با طول موج کوتاه و فرکانس بالا کار می کنند. فرکانس ایجاد شده توسط این دستگاه ها بیش از 20000 هرتز است که اصولا به این صداها اصطلاح ماورای صوت اطلاق می شود. شرکت های عرضه کننده این تجهیزات معمولاً در بروشورهای تبلیغاتی خود می نویسند که صدای ایجاد شده توسط دستگاهشان تنها برای آفات قابل شنیدن بوده و برای آن ها بسیار آزار دهنده است به طوریکه یا محل را ترک می کنند و یا می میرند.

آیا براستی دستگاه اولتراسونیک میتواند باعث دوری حشرات و جانوران موذی شود؟ مشروح برخی از تبلیغات غیر واقع و دروغ فروشنندگان دستگاه دورکننده حشرات را با هم مرور می کنیم:

  • فراری دهنده حیوانات، پرندگان موذی و حشرات به صورت التراسونیک
  • قابل استفاده در سالن های بزرگ، انبار، مزرعه، کارخانه و رستوران ها
  • منطقه مؤثر: برای فضای باز تا 8000 فوت مربع (حدود 2500 متر مربع)
  • دور کننده حیوانات و پرندگان موذی، موش های صحرایی، موش، کبوتر، سوسک ، زنبور، پشه، ساس تختخوابی، عنکبوت و سایر حشرات
  • سیستم کار این دستگاه در دور کردن موش (Mice & Rat) ، سوسک ، عقرب ، خفاش ، مورچه ، زنبور ، مگس ، عنکبوت ، کنه ، کرم ، موریانه ، ساس ، کک ، هزارپا و جیرجیرک است.
  • طراحی شده برای منزل ، ویلا ، فروشگاه ، انبار ، کارگاه ، هتل ، رستوران ، قنادی ، کارخانه ، آشپزخانه های صنعتی ، سرویس های بهداشتی ، اماکن عمومی و …
  • این دستگاه دارای تاییدیه آمریکا و اروپا می باشد و هیچگونه اثر بر مکانیزم جسمی و عصبی انسان در هر رده سنی و انواع حیوانات خانگی از قبیل سگ ، گربه ، ماهی ، پرنده و… ندارد.

اصولاً صداهای قابل شنیدن توسط گوش انسان در محدوده فرکانسی بین 20 تا 20000 هرتز است به این معنا که فرکانس های خارج از این بازه برای انسان قابل شناسایی نیست چرا که پرده صماخ گوش در اثر برخورد این اصوات با سرعت کافی و مورد نیاز برای ایجاد تحریک شنوایی به لرزش در نمی آید. اما حیواناتی نظیر سگ، خفاش و جوندگان، صداهای موجود در محدوده فرکانسی اصوات ماورای صوت را می شنوند. حشراتی نظیر ملخ، اصواتی در بازه فرکانسی 50 تا 100 کیلو هرتز و حشراتی مثل شب پره ها و بال غشائیان تا فرکانس 240 کیلو هرتز را می شنوند. البته این نکته که برخی از حشرات توانایی احساس اصوات ماورای صوت را دارند نمی تواند منتج به این نتیجه گیری شود که توان کشتن آن ها یا فراری دادنشان از محل هدف را داشته باشند.

آیا براستی دستگاه اولتراسونیک میتواند باعث دوری حشرات و جانوران موذی شود؟

لطفا قبل از خرید دستگاه دورکننده حشرات با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران بخش بهداشت محیط تماس بگیرید و اطمینان حاصل فرمایید آیا این فروشندگان مورد تایید وزارت بهداشت هستند یا خیر؟آیا مجوزی در این خصوص از این سازمان نظارتی دارند یا خیر؟

اصولاً صدا در زندگی حشرات نقش مهمی را ایفا می کند. صداها بیشتر نقش یک واسطه فیزیکی را برای ایجاد ارتباط درون گونه ای به عهده دارند همچنین حشرات از قدرت شنوایی خود ممکن است برای شناسایی دشمنانی چون خفاش و سایر موجودات حشره خوار استفاده کنند. در هر حال در مورد تأثیر این دستگاه ها بر حشرات می توان گفت که تأثیر دورکنندگی آن ها بر این دسته از آفات تا کنون به اثبات نرسیده است. کمیسیون تجارت فدرال (Federal trade commission) که نقش حمایت از مصرف کنندگان کالاها و خدمات را در ایالات متحده آمریکا بر عهده دارد در سوم ماه مه سال 2001 با ارسال نامه هایی به 60 شرکتی که اقدام به فروش این دستگاه ها برای مبارزه با حشرات در آمریکا کرده بودند تأکید می کند که از درج عباراتی که فاقد پشتوانه علمی است خودداری کنند در اطلاعیه این سازمان در خصوص آنچه که در مورد تأثیر این دستگاه ها بر کنترل حشرات و جوندگان در بروشورهای تبلیغاتی شرکت های تولید کننده نوشته شده آمده است: این گونه ادعاها در توافق با قانون FTC ( دایر بر ممنوعیت انجام تبلیغات دروغ و گمراه کننده) می باشد.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا در خصوص تأثیر دستگاه دورکننده حشرات بر روی سوسری آلمانی یا همان سوسک ریز کابینت نیز حاکی از عدم تأثیر دورکنندگی این دستگاه بر روی این حشرات می باشد. در این مطالعه از سه دستگاه اولتراسونیک با خصوصیات غیر مشابه ( از نظر خروجی فرکانس و SPL ) استفاده شده است. نتایج به دست آمده به نوشته مؤلفان نشان دهنده فقدان توان دورکنندگی این دستگاه ها علیه سوسری آلمانی است و محققان نتوانسته اند شواهد علمی کافی در خصوص تأثیر دورکنندگی و نابودسازی این تکنولوژی بر سوسری های آلمانی را به دست آورند.

آیا براستی دستگاه اولتراسونیک میتواند باعث دوری حشرات و جانوران موذی شود؟ ما شما را با بخشی از ترفندهای فروشندگان دستگاه دور کننده حشرات جهت توجیه عدم کارایی دستگاه، پس از اعلام شکایت از سوی مشتریان آشنا می کنیم !

 

  • شما بایستی مدت زمان 1 الی 2 ماه دیگر منتظر بمانید تا دستگاه تمام حشرات منزل شما را دور و ازبین ببرد. (در واقع با این کار سعی می کنند شما را خسته و ناامید شوید تا دیگر پیگیری نکنید)
  • فاز و نول سیستم برق منزل شما جابجا می باشد و به همین دلیل دستگاه درست کار نمی کند.
  • شما بایستی 2 عدد دستگاه دیگر خریداری کنید چراکه این تعداد دستگاهی که خریداری کرده اید جواب گو متراژ منزل شما نمی باشد.
  • دیوار های منزل شما عایق نیست به همین دلیل امواج از دیوارها خارج می شود.
  • چراق دستگاه آیا پایینی روشن می شود یا چراق بالای ( در هر دو صورت به شما می گویند باید دستگاه ها جدید خریداری کنید)
  • در کنار فروش دستگاه به شما سم می دهند که هر زمان حشره دیدید بر روی آن سم بزنید.

جدیداً این شرکت ها در کنار فروش دستگاه به ظاهر دور کننده اقدام به عرضه سم به مشتریان خود هستند و از طرفی در تبلیغات خود استفاده از سموم در منازل را خطرناک میدانند و این دوگانگی نشانده این است که این دستگاه ها به هیچ وجه برای شما عزیزان کارایی ندارد!

دوستان عزیز باید به این نکته توجه کنند که تبلیغات دستگاه های اولتراسونیک بیشتر در کشورهایی همچون چین، تایلند و روسیه و آن دسته از کشورهایی که نظارت دقیق به کالاهای تولیدی ندارند صورت می گیرد چرا که در کشورهای اروپایی و آمریکا به ندرت شاهد تبلیغات دستگاه های دورکنندۀ حشرات و جانوران موذی هستیم. در پایان امیدواریم توانسته باشیم با درج این مقاله واقعیت های دستگاه های اولتراسونیک را فاش کرده و گامی مؤثر در جهت بالا بردن آگاهی شما برداشته باشیم.

منوی اصلی